Wednesday, September 22, 2010

Merdeka Malaysian

Merdeka satu perkataan yang sangat berkaitan dengan bebas. Asal usul perkataan ini tidak payah dihuraikan dalam ruangan ini. Apa itu MERDEKA? Kenapa MERDEKA? Di mana MERDEKA? Siapa MERDEKA? Bagaimana MERDEKA? Bila MERDEKA?. Bersempena dengan bulan kemerdekaan yang telah diraikan oleh negera kita Malaysia baru-baru ini serta dalam bulan Syawal lagi. Jom kita lihat satu pandangan pengertian MERDEKA ? Nak tahu atau nak faham atau nak lakukan atau kesemuanya sekali, borong habis.. ;). ikuti sedutan anak watan ini..

"August 30, 2010 - Monday
Asal Usul Perkataan Merdeka.
hi guys! esok hari merdeka! yeay. merdeka! bagi mereka yg duk malaysia, sy di perantauan sgt2 rindu pada malaysia, uhuk3 ;P
korang tahu tak perkataan merdeka tu datang dari mana?? hmm?? agak2? apa? dari kutub utara?? aiyooo.. parah lu bro.. parah.. kalau bro nk tahu.. perkataan merdeka ni datang dari Maharddhika, aii.. pelik benor tu..
haa.. kalau kawan2 nak tahu, Maharddhika asalnya dari bahasa hindu. yg bermaksud kekayaan, kekuasaan. haa... esok boleh la main teka-teki ngan mak awak. "mama2, merdeka tu asalnya dari perkataan apa yew??" confirm mak awak tak tau! hahaha :P
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=509312613&blogId=538689217#ixzz10FRW2uyc

bagaimana apabila kita kaitkan merdeka dengan bebas! atau independance dalam bahasa inggerisnya, berdikari. Persoalan yang ingin saya lontarkan untuk fikiran taulan yang budiman adalah , adakah MERDEKA = BEBAS = DIKARI mempunyai makna yang sama iaitu seerti atau langsung berbeza. Untuk itu bagaimana kita nak guna perkataan-perkataan ini, sila berikan cadangan bernas: jom..

No comments:

Post a Comment